Tvaroh: večera šampióna

Vaše svaly nerastú v posilňovni, práve naopak. Rastú keď po výdatnej „posilke“ oddychujete. Pre správnu regeneráciu počas noci a obmedzenie katabolických procesov je potrebné dodať telu bielkoviny aj na večer, resp. noc. Ideálne s obsahom kazeinu, ktorý sa vyznačuje postupným uvoľňovaním.

Ideálnym kandidátom je tvaroh. Jeho nízka energetická hodnota a vysoký obsah bielkovín z neho robia tajnú zbraň mnohých borcov.

tvaroh bielkoviny
Bežný tvaroh z hypermarketu

Priemerný tvaroh z hypermarketu má na 100g nasledujúce výživové hodnoty:

  • Energetické hodnota: 88 kcal
  • Bielkoviny: 17 g
  • Sacharidy: 3,7 g
  • Tuky: 0,5 g

V jednom balení o hmotnosti 230 g tak nájdeme až 39,1 g bielkovín, čo je dosť slušné.

Okrem bielkovín v ňom nájdeme množstvo vitamínov a minerálov. Z vitamínov sú to B6 a B12, A, C, D, E a K. Ďalej napríklad tiamín, kyselinu listovú a betakarotén. Z minerálnych látok sú zastúpené najmä draslík, vápnik, zinok, horčík a v neposlednom rade vysoké množstvo omega 3 a 6 nenasýtených mastných kyselín.

Tvaroh sa dá pripraviť na množstvo spôsobov. Výhodou je, že sa dá tepelne upraviť bez výraznej stravy výživových hodnôt. Vhod tak môže byť aj v nejakom tom koláči :-).

Ja osobne preferujem klasiku. Čistý tvaroh na studeno. Pre ochutenie však používam trochu  kakaa, banán alebo aj lyžicu lekváru. Doporučujem striedať chute a prípadne na pár dní vypustiť. Veľmi rýchlo sa môže stať, že vám tvaroh prestane chutiť a jednotvárna strava tiež nie je dobrá. Vyskúšať tak môžeme napr. ochutený tvaroh alebo mixovaný tvaroh vlastnej výroby.

tvaroh na noc
Tvaroh s banánom