Kardio pred alebo po tréningu?

Mnoho ľudí trápi jedná a tá istá otázka. Mali by sme robiť kardio pred, alebo po silovom tréningu v posilňovni? Ktorá z týchto možností je efektívnejšia? Otázka je vskutku skvelá, no odpovede sa môžu líšiť. Nemáte ani tušenie koľko rozličných odpovedí dostanete, ak by ste sa pýtali športovcov, atlétov, či trénerov. Tak ako to je?

Treba mať jasno

Je samozrejmé, že všetci máme odlišné telá, ciele, záujmy, podmienky a podobne, preto musí byť hneď na začiatku jasné, čo chceme týmto kardiom dosiahnúť. Robiť to v ten istý deň alebo iný? Aký typ kardia? Aká forma? Vysoko intenzívne intervalové tréningy vo forme šprintov a krátkych prestávok, či vytrvalostná forma s nižšou intenzitou? Je ho vôbec treba? Osobne ak sa naozaj nesnažím vysekať na veľmi nízke percento telesného tuku, tak kardio takmer úplne vynechávam a sústredím sa hlavne na stravu. Podobné výsledky, ba dokonca aj lepšie sa dajú docieliť silovým tréningom vo forme supersérií, trisérií, kruhových tréningov a podobne.

Podmienky

Berme však teda do úvahy, že máme za cieľ zlepšiť telesnú kondíciuredukovať tuk. Rovnako berme do úvahy, že kardio a posilovanie kombinujeme v rámci jedného tréningu a nerozdeľujeme na odlišné dni. Taktiež berme do úvahy, že sa jedná o formu klasického kardia s nižšou intenzitou (o klasickom Low steady state kardiu vs. vysoko intenzívnom intervalovom HIIT kardiu zase niekedy nabudúce v inom článočku). Taktiež na type momentálne nezáleží, či už s zvolíte beh, bicykel, alebo veslovanie.

Ak sa chcete oprieť o fakta, univerzitná štúdia hovorí jednu vec, zatiaľ čo iná štúdia hovorí opäť niečo iné. Momentálne je na svete azda najviac vedecky podložených faktov v oblasti zdravia a športu ako nikdy predtým. Rovnako však ako väčšina vedeckých výskumov, záleží na tom, kto za nimi stojí, preto sa názory líšia. Potom sa niet čomu čudovať, že množstvo ľudí ostane zmätených. Tým pádom vám nedokážem poskytnúť definitívnu odpoveď v podobe len a len tento smer je ten správny, ale dokážem vám prezradiť svoj zjednodušený prístup, ktorý určite pomôže.

Kardio po tréningu

Osobne preferujem kardio a silový tréning v iný deň, avšak ak by som ho mal robiť v rovnaký deň, určite by som zvolil kardio PO TRÉNINGU. Prečo? Prezradím niekoľko dôvodov.

  • Ak sa rozhodnete podniknúť kardio pred vaším silovým tréningom, je veľmi veľká šanca, že silový tréning bude sužovaný. Posilovacia časť si odpyká svoje a bude trpieť predovšetkým ak do kardia vkladáte nevyhnutné úsilie, ktoré by sa tam malo vyskytovať. Ak vás táto forma kardia pred silovým tréningom neunaví, pravdepodobne robíte niečo zle a nemakáte dostatočne, aby ste dosahovali výsledky, po ktorých túžite.
  • Ďalši dôvod prečo začať silovým tréningom je fakt, že svalstvo je metabolicky aktívne tkanivo. Inými slovami, dokáže spaľovať kalórie. Znamená to teda, že svalová hmota vám udržiava metabolizmus zrýchlený. Čím máte viac svalsvta, tým viac kalórií spálite. Jednoduché, tuky sú palivo a svalstvo je motor, ktorý ho spotrebúva.
  • Taktiež veľmi dôležitý dôvod, prečo by som volil kardio po silovom tréningu je fakt, že takto dokáže telo dostať do optimálneho stavu pre spaľovanie tukov, nakoľko po intenzívnom silovom tréningu vaše svalstvo spotrebovalo svoje zásoby glykogénu ako potrebnú energiu. Znamená to teda, že ak teraz začnete s kardiom, oveľa viac zvyšujete svoje šance, že telo začne využívať tuk ako zdroj energie.

[dt_button size=“big“ style=“default“ animation=“none“ color_mode=“default“ icon=““ icon_align=“left“ color=““ link=“http://www.skfitkari.sk/blog/category/trening“ target_blank=“false“]Prečítaj si aj ostatné články o tréningu[/dt_button]

Pridaj komentár