Arašidové maslo? Lyžica na večer neuškodí

Po americkom týždni v supermarkete poľského nemeckého pôvodu mám pre vás ďalší tip na zdravú (naozaj ?) maškrtu. Arašidové maslo patrí rovnako ako hamburger ku Amerike. Mnohí si ho taktiež spájajú s nadbytočnými kilami „amikov“. Je to však naozaj tak a je nutné ho z jedálnička vymazať? 

Arašidové maslo je mnohými zatracované najmä kvôli tukom. No je potrebné poznamenať, že zdravé, nenasýtené tuky sú oproti saturovaným, nasýteným v prevahe. Poďme ale postupne.

Zloženie

100 g arašidového masla obsahuje približne 2500 KJ, čo je cca 600 kalórií. Jedná sa teda o kalorickú bombu. Naším cieľom však nie je vyjedanie fľašky lyžicou (volám to nutella style… pol fľaše na posedenie), takže bez obáv.

Tento americký skvost ďalej obsahuje okolo 15 g sacharidov (cukry približne 6 g, vláknina podobne), 50 g tukov (z čoho 8g nasýtených, 24 mononenasýtených a 16g polynenasýtených). Určite vás však prekvapí vysoký obsah bielkovín. Konkrétne až 25 g ( cca 3-4 g BCAA). Viac ako niektoré druhy mäsa.

Benefity

Ako som spomínal,  našim cieľom je strava s nízkym obsahom saturovaných tukov. Tuky však úplne vynechať nejde. Pri primeranej konzumácií je arašidové maslo celkom dobrým zdrojom zdravých tukov. 2 polievkové lyžice obsahujú 3,5 g nasýtených a až 12,5 g nenasýtených tukov.

Výskumy ukázali, že konzumácia orechov a arašidového masla znižuje riziko ochorenia cukrovkou až o 30 percent. Samozrejme pri zachovaní ostatných vecí. Nie, že sa budete „tlačiť mekáčom“ a pre svoje zdravie si dáte tri chleby s arašidovým maslom o desiatej večer.

Prvky ako magnézium a zinok a vitamíny B1, B2 a B3 sú taktiež bohato zastúpené. Posledná vec, arašidové maslo obsahuje antioxidanty. O tých však niekedy inokedy 🙂

Ako spoznám dobré a kvalitné arašidové maslo?

Update 03/2018

Za kvalitné by som považoval také, ktoré obsahuje minimálne 90 % arašidov. Po niekoľkých pokusoch som objavil orieškové maslá od Pure Nuts a neviem si ich vynachváliť! Moje obľubené sú:

+ skúšam vždy nejakú novú príchuť.

Výrobky od Powerlogy ma dosť sklamali: jednak cenou, no najmä kvalitou a riešením môjho feedbacku.

V obchode sa môžete stretnúť s dvoma druhmi arašidového masla. Smooth a crunchy. Smooth je hladké, pomleté a hodí sa do proteinových šejkov. Crunchy je naopak chrumkavé a hodí sa skôr na chlieb, koláče  či ku tvarohu.

Ideálna dávka

Ak ste čítali pozorne, tak ste to už zistili. Ideálna dávka by mala byť 1 zarovnaná polievková lyžica denne.

 Tip na záver:

Skús tento večerný proteinový snack s tvarohom.

Ako ste na tom vy, skúsili ste už arašidové maslo? Chutí vám a pravidelne ho konzumujete, alebo máte niečo lepšie? Dajte nám vedieť v diskusii !

17 komentárov k “Arašidové maslo? Lyžica na večer neuškodí”

  1. Ahoj, arasidove maslo milujem 🙂 dokazem ho jest aj s lyzicou, ale to som si uz zakazala 😀 momentalne je v modro zltom supermarkete za 2 Eura a to nieje ani americky tyzden 😉 dnes som si doniesla 5 kusov do zasoby 😀 no a moj naj recept je na teply toast a navrch kolieska bananu…mnam mnam mnam 😀

  2. Clanok moze sposobovat misinformaciu:
    -> Odfotene maslo (lidl) je velmi bohate na sodik (vysoky obsah soli)
    -> Arasidy nie su ani orechy (radia sa do skupiny ako fazule) a tie, ktore idu do lowendovych produktov na Slovensko nie su prave najvyssej kvality. Co je seriozny problem koli tomu, ze byvaju takmer vzdy plesnive (maju sklon k plesni viac ako orechovite plody). Plesne nasledne produkujy mykotoxiny, jeden z najznamejsich je alfatoxin, koli ktoremu sa rutinne stahuju arasidove masla z americkeho trhu.

    Okrem faktu, ze mykotoxiny podporuju rozrastanie plesi v traviacom trakte (kandidoza), mozu mat aj dalsie toxicke uciny (nervova sustava, atd.).

    Co neznamena, ze arasidove maslo je zle – vyrobene z kvalitnych cerstvych arasidov a spravne spracovane je bez zavady (az na to, ze arasidy su alergen pre urcitesi skupiny ludi), ale take v nasich koncinach najdeme velmi zriedka.

    Tato informacia sa teda hodi slovenskemu spotrebitelovi, ktory kupuje najlacnejsie mozne v Lidli. Hlavne tym, ktori maju senzitivitu na arasidy resp. trpia plesnovym/kvasinkovym ochorenim

    1. V poste píšem o tom, že treba dávať pozor na minimum pridanej soli. Fotka bola ilustračná, bo som sa svojho času dostal k danému produktu. Ale inak vďaka za koment „Anonym“ 😉

  3. Cauko, prosim ta ak si to tu este nerobil (nenasiel som) ten vecerny sejk, tak sa ta spytam, pretoze klasicky hrudkovany tvaroh mi uz ide tazsie dole krkom, tak som presiel na makky s mliekom do sejku, no uz neviem cim to mam ochutit a s tym arasidovym maslom by to mohlo byt fajn, chcel by so mta poprosit, ci by si sem nehodil nejaky jednuduchy recept len alebo pripadne radu ako to inak ochutit (vanilkovy cukor, banan som uz skusal ) vopred diky 🙂

  4. Dobry vecer, chcela by som sa opytat ci mi uskodi ak si dam na vecer (20:30) celozrnny chlieb s 1 lyzicou arasidoveho masla a na to 1 banan. Spavat chodim okolo 23:00. 🙂 Dakujem

  5. To nemozes mysliet ani trosku vazne… Ak arasidove maslo jedine 100 arasidov, ziadna sol, ziadny cukor… A ten lidlovksy humus??? Pomer palmove tuku vtomto sajrajte si si nevsimol… Mal by si sa hanbit za taky clanok a ze certifikovany… Boze ochranuj…

    1. Správ si vlastný blog a tam si dávaj svoje zdravé veci….. on ho tu nevysvietuje to arasidove maslo len ho popisuje….. sedieť za PC a komentovať vie každý 🙂

Pridaj komentár

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.