Ako nabrať svaly: Strava kulturistu

Druhý diel seriálu Ako nabrať svaly. Po základných pravidlách naberania svalov sa dnes pozrieme na stravu kulturistu.

Pri naberaní svalov je poriadna strava a výživa pre vaše telo hádam to najdôležitejšie. V praxi však pre mnohých  „kameň úrazu“. Bielkoviny, sacharidy a zdravé tuky hrajú v budovaní svalov významnú úlohu. Poďme sa spolu pozrieť akú.

[vc_row][vc_column width=“1/1″][dt_gap height=“40″][vc_text_separator title=“Reklama“ title_align=“separator_align_center“ color=“grey“][dt_gap height=“10″][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][dt_gap height=“15″][vc_separator color=“grey“][dt_gap height=“40″][/vc_column][/vc_row]

Strava kulturistu

Bielkoviny:

Predstavujú stavebné látky pre svaly. Bielkoviny sú vysokomolekulárne prírodné látky zložené prevažne z  aminokyselín. Zohrávajú dôležitú úlohu aj pri iných procesoch v tele, napríklad imunitnú, transportnú a niekedy aj zásobnú.

Zdroje bielkovín:

  • hydina (kuracie, morčacie mäso)
  • hovädzie mäso (pre kulturistu je hovädzí steak niečo „de luxe“)
  • vajcia
  • mliečne výrobky (tu je kráľom tvaroh)
  • ryby (obsahujú aj dobré tuky)
  • doplnky výživy

Koľko bielkovín:

Názory sú rôzne, ale základ je cca 1,5-2,5 g na 1 kg telesnej hmotnosti. Pre 110 kg borca ako ja to tak činí minimálne 200 g bielkovín. Profíci idú samozrejme ešte vyššie. To už je nie vždy celkom jednoduché dosiahnuť 🙂

Sacharidy:

Predstavujú zdroj energie pre Vaše telo, aj mozog. Bez prebytku energie svaly rásť nebudú. So sacharidmi to až také jednoduché nie je. Bežne ich rozdeľujeme na :

  • jednoduché sacharidy
  • zložité sacharidy

Jednoduché sacharidy sa v jedle vyznačujú typickou sladkou chuťou. Hlavným predstaviteľom je glukóza (hroznový cukor). Výhodou monosacharidov je, že dokážu teľu poskytnúť pomerné rýchly a jednoduchý prísun energie. Telo ich dokáže ľahko prijať, čo znamená, že sa rýchlo po prijatí dostávajú do krvného riečiska. Zvýšená hladina glukózy však spôsobuje vyplavovanie inzulínu. Ten znižuje hladinu cukru v krvi a pomáha tak v presune energie do zásob podkožného tuku. To samozrejme nechceme.

Zložité sacharidy sa pre využitie musia rozkladať na jednoduché cukry. Uvoľňovanie energie je tak postupné. Práve tieto by sa mali stať základom sacharidového príjmu v našom jedálníčku.

Výborným zdrojom sú:

  • ryža
  • zemiaky
  • cestoviny (ideálne celozrnné, bezvaječné)
  • celozrnné pečivo (bacha na rôzne „viaczrnné“ atrapy)
  • ovsené vločky
  • ovocie

Koľko sacharidov:

4-7 g na 1 kg telesnej hmotnosti

Ako nabrať svaly

 

Tuky:

Napriek tomu, že všade vidno nízkotučné výrobky, sú tuky pre kulturistu dôležitá vec. Bez nich by nepracovalo mnoho metabolických procesov a telo nevytváralo testosterón. Bavíme sa však o zdravých tukoch. Takže opäť platí, že nie sú tuky ako tuky.

Zdravé tuky nám pomôžu vybudovať svaly a paradoxne aj stratiť tuk. Nezdravé tuky sa ukladajú okrem podkožia aj napríklad v cievach a telo má s nimi problémy.

Výborným zdrojom zdravých tukov sú:

  • olivový olej
  • ľanový olej
  • orechy (surové, nie pražené alebo solené)
  • rybí tuk
  • doplnky výživy – omega 3 a omega 6 mastné kyseliny

Koľko tukov:

0,5 -1 g tukov na 1 kg telesnej váhy

Jedlo počas dňa:

Najdôležitejším jedlom počas dňa sú raňajky, ktoré rozbiehajú metabolizmus po nočnej hladovke. Nie menej dôležité sú jedlá pred a po tréningu, ktoré by mali telu poskytnúť „palivo“ na tvrdý tréning a regeneráciu po ňom.

Pre rast hmoty je však dôležité dodržať jednoduchú matematiku, a to, že príjem energie musí prevyšovať jej spotrebu. Ak táto energie nebude z jednoduchých cukrov a zlých tukov tak nám miesto veľkého brucha narastú silné svaly plné energie.

V ďalšej časti série Ako nabrať svaly  sa budeme zaoberať doplnkami výživy, ktoré sú pre tvorbu svalov kľúčové.

Kalorická kalkulačka

Ak potrebujete vedieť, koľko toho zjesť, aby ste chudli alebo naberali, skúste našu kalorickú kalkulačku.

[vc_row][vc_column width=“1/1″][dt_gap height=“40″][vc_text_separator title=“Reklama“ title_align=“separator_align_center“ color=“grey“][dt_gap height=“10″][vc_raw_html]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[/vc_raw_html][dt_gap height=“15″][vc_separator color=“grey“][dt_gap height=“40″][/vc_column][/vc_row]

82 komentárov k “Ako nabrať svaly: Strava kulturistu”

    1. Záleží čo si predstavuješ pod pojmom „domáca strava“ a z akej váhy začínaš. Otázka ani nie je koľko pribrať ale ČO pribrať. Klobásky pôjdu rovno do brucha a tuku, zväčša 😉

      1. Váha mi kolíše medzi 65-68kg som dosť pracovne vyťažený, mám nepravideľnú stravu, často nestíham sa ani poriadne najesť, no snažím sa jesť podľa možností čo najviac

Pridaj komentár

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.